KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
D -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Differenciálmű

Az automobilizmus hajnalán a kocsiknak merev hátsó tengelyük volt, s a Nagyításhoz kattintson a képre!két hajtott kerék egyforma sebességgel forgott. Nagyobb sebességnél ez nem volt éppen veszélytelen, mivel egy-egy élesebb kanyarban gyakorta előfordult, hogy kisodródott a jármű fara. Ennek az a magyarázata, hogy a belső, illetve a külső íven futó keréknek különböző hosszúságú utat kell megtennie. Értelemszerű, hogy a külső íven futó keréknek többször kell fordulni, mint a belső íven lévőnek, ezt azonban a merev tengely nem engedte. E probléma kiküszöbölésére alkották meg a mérnökök a speciális fogaskerékrendszerből álló kiegyenlítőművet, amely a megszünteti a fordulatszám-különbségből eredő problémákat.

 

Differenciálzár

A hagyományos differenciálműnek nemcsak előnye, de hátránya is van, hiszen amennyiben a két hajtott kerék eltérő minőségű útfelületre ér, akkor a gyengébb tapadású keréknél nyomaték felesleg lép fel (kipörög), miközben a másik kerék áll a jó tapadási együtthatóval rendelkező talajon, a kocsi pedig elakad. Ilyen esetekben jön jól a differenciálzár, amely részlegesen, vagy teljesen összezárja a kétoldali féltengelyeket, s ezzel hajtónyomatékot juttat a jobb tapadással rendelkező kerékhez, így biztosítva a továbbjutást. Személyautók esetében a zárási fok általában 25-45% között mozog, míg terepjáróknál 100%-os zárási fok is lehet (mechanikus úton "rövidre zárják" a kiegyenlítőművet).  A differenciálzár automatikus, illetve manuális működtetésű is lehet.