KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
E -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


EBV

Az elektronikus fékerő-elosztó (EBV) a blokkolásgátlóval (ABS) közös egységet alkot, mivel hatása kifejtéséhez ugyanazon elemeket veszi igényben. Az EBV biztosítja a maximális fékerőt az első és hátsó kerekeknél, és normál körülmények között megakadályozza, hogy a jármű hátulja a túlfékezett (blokkoló) hátsó kerekek miatt kifaroljon. Emellett csökkenti az elülső fékek igénybevételét és felforrósodását. Ezáltal akadályozza a túl magas hőterhelés következtében fellépő fékerő-csökkenést.

EDS

Csúszós, jeges útviszonyok esetén segíti hatékonyan a sofőr munkáját az elektronikus differenciálzár. Elinduláskor nyújt hathatós segítséget azzal, hogy 40 km/h sebességig lefékezi a tapadását vesztett, kipörgött kerekeket, így gondoskodva az előrejutásról.
Amennyiben szükséges, az EDS a vezető tudta nélkül, önállóan aktiválja magát, s amint újra biztos tapadású útfelületen haladnak a kerekek, automatikusan kikapcsol.

E-Gas (elektronikus gázpedál)

Az E-Gas rendszerben a gázpedál és a motor elektromosan kapcsolódnak egymáshoz. Az E-Gas gyorsabb és bizonyítottan biztonságosabb, mint a mechanikus összeköttetés. A motormanagement így azonnal reagál a vezető által diktált impulzusokra és közvetlenül befolyásolja a szelepek működését. Eredményeként sportos menetteljesítménnyel és alacsony fogyasztási értékekkel számolhatunk. Az ESP (elektronikus stabilitásprogram) előfeltétele is az E-Gas rendszer megléte.

Elektrohidraulikus fék (SBC)

A Bosh a Daimler-Chrysler céggel együttműködésben sorozatgyártásra alkalmassá fejlesztette az SBC elektrohidraulikus féket (SBC = Sensotronic Brake Control). A világon elsőként megvalósított, személygépkocsikban alkalmazható "Brake by Wire" (szó szerinti fordításban: fékezés elektromos vezetékek segítségével) rendszerben a mechanikus és hidraulikus kapcsolatokat elektromosan vezérelt funkciók helyettesítik.
Az SBC elektrohidraulikus fékrendszer a működtető egység jelei alapján ismeri fel a vezető fékezési szándékát. Útjeladó és nyomásérzékelő szenzorok segítségével méri mekkora erővel, illetve sebességgel lépett a fékpedálra a vezető. A vezérlőegység feldolgozza az így nyert információkat, majd vezérlőjeleket hoz létre a hidraulikaegységben levő keréknyomás-modulátorok számára, amelyek külön-külön szabályozzák a munkahengerekben kialakuló nyomást. Szoftveres úton könnyedén kapcsolhatók a rendszerbe további, a biztonságot, illetve komfortot növelő funkciók. Vészhelyzet esetén közvetlen hidraulikus kapcsolat jön létre a főfékhenger és az első tengely munkahengerei között, lehetővé téve a fékezést. Normálüzemben ez a fékkör le van választva, a fékezés elektronikus jelek segítségével, vagyis "vezetékeken keresztül" (by wire) megy végbe. Az elektrohidraulikus fék kanyarmenetben a külső kerekeket jobban fékezi a belsőknél, ezzel növelve a gépkocsi stabilitását, illetve csökkentve a fékutat.

Elektronikus indításgátló

Az autó ellopása elleni védelmet szolgálja az elektronikus indításgátló. A gyújtáskulcs kivétele után aktiválódik a rendszer,  és a motorvezérlés blokkolásával akadályozza meg a jármű illetéktelen személyek általi elindítását. A rendszer a gyújtáskulcsba integrált adóvevő egységet (transzpondert) használja, amely minden egyes indításnál új kódot küld a járműelektronikához. A zár csak akkor oldódik fel, ha a saját kulcs kódját felismeri a vezérlőegység, s ezt követően indítható a motor. Az elektronikus úton másolt kulcsokkal szemben új kódolási technika védi a rendszert, 100 százalékos védettséget mégsem garantál.

Előzésérzékelő

A vezetőoldali visszapillantó tükörbe épített mikrokamera, mely képes a holttérben haladó gépkocsi érzékelésére az előzés során. A kamera nem közvetít képet egy monitor felé, de informál a holttérben haladó járműről vizuális jelzés (led) és hangjelzés segítségével. Mihelyt a vezető előzésbe kezd és bekapcsolja az irányjelzőt, jel figyelmezteti.

Energiaelnyelő lökhárítók

Az energiaelnyelő lökhárítók a kisebb, kb. 4 km/h sebesség mellett bekövetkező parkolási koccanásokat, ütközéseket nagyobb károsodás nélkül viselik. E célból a lökhárító műanyag felületét úgy alakították ki, hogy a pontszerű benyomódások újra helyreállnak anélkül, hogy feltétlenül javításra volna szükség. Ezért reverzibilis lökhárítónak is nevezik ezeket.

Esőérzékelő

Az első ablaktörlőhöz kapcsolódó berendezés, amely a vezető beavatkozása nélkül vezérli a törlés sebességét és intervallumát a szélvédőre hulló eső mennyiségének függvényében. Az automata ablaktörlő megválasztja a szükséges törlési sebességet az esőérzékelő segítségével, amely rövid idő alatt értékeli az ablakra hulló eső mennyiségét.

ESP (Electronic Stability Program)

Nagyításhoz kattintson a képre!Az elektronikus menetstabilizáló egy aktív biztonsági rendszer, amely főként a csúszós útfelületen haladó, hirtelen manővert végrehajtó jármű biztonságát növeli. Az ESP alul- és túlkormányzott jármű esetén is lehetővé teszi, hogy a vezető teljesen ellenőrzése alatt tartsa a kocsit. Ezen elektronika megléte jócskán megnöveli a csúszós útfelületen való haladás biztonságát. A közlekedési baleseteket feldolgozó statisztikák szerint az esetek negyedében vezetési hiba miatt következik be a baj. A gépkocsi vezetője nincs tisztában saját képességeivel és a fizika törvényeivel. Ez különösen olyankor szembetűnő, amikor a kanyart túlzottan nagy sebességgel veszi, és elveszíti uralmát a jármű fölött. A mérnökök a blokkolásgátló és a kipörgésgátló után kifejlesztették az elektronikus stabilitási programot. Az ESP tehát az ABS és a kipörgésgátló kiegészítése a megfelelő érzékelőkkel. Amikor a gépkocsi a függőleges tengelye körül váratlanul és gyorsan elfordul (kifarol), a kormánymozdulatokra sem az elvárható módon reagál, vagy egyáltalán nem engedelmeskedik, elveszíti oldalirányú stabilitását. Az ESP feladata, hogy mérje az úgynevezett irányeltérési szögsebességet, s ezt elemezve, akár a kerekek egyenkénti fékezésével is visszaállítsa a kocsi stabilitását.  Az ESP értékeli az ABS féknyomás- és kerékfordulatszám-érzékelőinek adatait is, s ezek függvényében dönt a szükséges beavatkozásról. Eközben a legfontosabb adat természetesen a függőleges tengely körüli szögelfordulás, valamint annak sebessége. A repülésben már ismert pörgettyűs iránytűrendszer gépkocsikban nem alkalmazható ezért az autómérnökök rezgőhengeres girométert alkalmaztak az említett paraméter pontos mérésére. A mérőhenger szabályozott amplitúdójú rezonanciarezgéssel működik, s rendkívül megbízható információkkal szolgál a vezérlő elektronika számára, amikor valós vészhelyzetbe kerül a jármű. Rendszer ezt követően automatikusan működésbe lép, s a vezető legtöbbször csak annyit érzékel az eseményekből, hogy az autó újra a kijelölt íven halad.