KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
H -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Haldex-kuplung

Az összkerék-meghajtású autók központi eleme az elektro-hidraulikus Haldex- tengelykapcsoló. A hajtóerőket egyenletesen és a menethelyzetnek megfelelően szétosztja az első és hátsó tengelyek között. A Haldex tengelykapcsoló gyorsan reagál az erőátviteli viszonyok változásaira és ehhez viszonyítva optimalizálja a hajtóerő elosztását a hajtott tengelyek között. Mindeközben számos információt hasznosít, mint például a forgatónyomaték és a fordulatszám adatait, a kerekek pörgésének intenzitását, az ABS fékfunkciókat.

Hátsókerék-kormányzás

Egyes modellek hátsó futóművei képesek csekély kormányzó hatást biztosítani, amit az oldalerők váltanak ki. A kerék elfordulásának mértéke azonban minimális, legfeljebb 1-3 fok, iránya általában megegyezik az első kerekekével. Ezt az úgynevezett passzív hátsókerék-kormányzást a hátsó futómű rugalmas rögzítő elemei, illetve a többlengőkaros futóműveknél a futómű geometriája váltja ki, leginkább nagy sebességű kanyarodáskor és sávváltáskor, amikor jelentősek az oldalirányú erők.

Hibrid-hajtás

A hibrid hajtómű két eltérő üzemmódú erőforrás házasításával született. Az egyik egy belsőégésű motor, a másik pedig egy villanymotor. Országúton többnyire a belső égésű (esetleg mindkét) erőforrás adja a hajtást, ám a városi dugóban araszolva (bizonyos sebességhatár alatt) az elektromotor veszi át a szerepet, így károsanyag-kibocsátás híján a kocsi nem szennyezi a környezetet. A korábban említett két erőforráson felül, egy generátor, egy nikkel-fémhidrid akkumulátor, egy elektronikus vezérlésű osztómű, továbbá egy fokozatmentes nyomatékváltó adja a rendszer gerincét. Noha világszerte már több márka is gyárt hibrid autót, hazánkban a Toyota Prius nevű alsó-középkategóriás modellje, a Lexus (a Toyota luxusmárkája) RX400h típusú szabadidőautója, a BMW X6, BMW ActiveHybrid7, valamint a Honda Civic, Inside és CR-Z kapható hibridhajtással. Ez utóbbi a világ első kéziváltós sport hibrid autója.

Hidropneumatikus rugózás

A Citroën által kifejlesztett és nagy számban gyártott hidropneumatikus felfüggesztés alapvetően olyan gázrugókból álló rendszer, melyben az állandó mennyiségű gázt, olaj segítségével összesűrítik, illetve kitágítják. Ha több olajat préselünk a munkatérbe, akkor összesűrítjük a gáz, ha kevesebbet, akkor kitágítjuk. Azért, hogy ne keveredhessen a gáz az olajjal, egy membrán választja el egymástól a két anyagot. Ezek a rugóelemek, ahová benyomjuk az olajat (100-200 bar nyomáson) gömb formájúak, és a továbbfejlesztett Hydractive II rendszernél – tengelyenkét – egy-egy kiegészítő elem is található belőlük. Az egyes rugóelemek egymással össze vannak kapcsolva, és a rendszer a rugóelemben az olaj mennyiségét automatikusan a terhelésnek megfelelően változtatja. A legújabb, Hydractive III rendszer esetében még tovább léptek a mérnökök, így a szükséges nyomást biztosító szivattyú már nem a gépjármű erőforrásától, hanem egy különálló villanymotortól kapja a hajtást, jelentős energia megtakarítást realizálva ezzel. A hidropneumatikus rugózás esetén egy kapcsolóval szabályozható a gépkocsi magassága is. Autópályán, nagyobb sebességnél, jó minőségű úton a stabilitás érdekében alacsonyabbra süllyeszthető a gépkocsi. Egyenetlen, gödrös úton, illetve járdára felálláskor pedig magasabbra emelhetjük fel a karosszériát.

Hill Descent Control (lejtmenet-vezérlő)

A HDC meredek lejtőn a fékek működtetésével lépésben juttatja le a terepjárót a lejtő aljára, megelőzve a túlzott sebességből eredő megcsúszást. A Land Rover által kifejlesztett automatika főként csúszós útviszonyok esetén lehet nagyon hasznos, miután tehermentesíti a vezetőt, hiszen sem a féket, sem a gázt nem kell nyomnia, csupán kormányoznia kell.