KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
S -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


SBC (Sensotronis Brake Control)
Lásd: Elektrohidraulikus fék

Sebességszabályozó berendezés (Tempomat)

A sebességszabályozó berendezés a jármű sebességének vezérlését végző elektronikus segédeszköz. Tehermentesíti a vezetőt elsősorban a sebességkorlátozások betartásában, és vontatmánnyal történő haladás illetve hosszú útszakaszok esetén. A rendszer tárolja és tartja a vezető által megválasztott sebességet. A vezető a sebességet manuálisan is növelheti, vagy csökkentheti egy adott értékkel, valamint azt követően – ha kívánja – visszatérhet a legutoljára tárolt tempóhoz. A sebességszabályozó berendezés a kikapcsoló gombbal, ill. a fék- vagy tengelykapcsoló pedál működtetésével állítható le.

Segédkeret: a futómű és a hajtáslánc bizonyos elemeit egy különálló vázhoz (segédkerethez) rögzítik, mely számos előnyt biztosít. Egyrészt a speciális gumiágyazásnak köszönhetően leválasztja a motor és a futómű nem kívánatos rezonanciáit, másrészt a struktúrájából fakadóan az autó szilárdságát is növeli. Eredménye a nagyobb menetstabilitás és a fokozott kényelem. Baleset esetén a merev segédkeret a passzív biztonságot is növeli.

Sugárzásszűrő üvegezés

A sugárzásszűrő üvegezés mérsékli az utasok közvetlen napsugárzás okozta hőterhelését is, egyúttal óvja a jármű belsejében lévő anyagokat. A sugárzásszűrő üvegezés további előnye, hogy növeli a külső zajok tompítását, ezzel javítva az utasfülke zajkomfortját. Megoldása a két üveglap között az ibolyántúli sugarakat majdnem teljesen kiszűrő, vékony, speciális műanyagból készült fólia. A külső üveg belső oldala ezüstréteggel kezelt, ez mintegy 30%-ban visszaveri az infravörös sugarakat, ezzel a belső tér felmelegedése a mindenkori körülmények függvényében akár 50 %-kal is csökken.

Szegénykeverékes benzinmotor

A szegénykeverékes benzinmotorok alapgondolata a következő: kizárólag a gyertya szikraközének közvetlen közelében kell gyulladóképes (benzin-levegő) elegyet létrehozni, mivel a láng tovaterjedésekor a benzinben szegényebb részek is elégnek. Ehhez az 50-120 báron üzemelő közvetlen befecskendezés a járható út: növelhető a kompresszió, tehát javítható a hatásfok, ráadásul a közvetlen befecskendezés kevésbé igényli a fojtószelepes szabályozást, ami a szívási veszteségeket is csökkenti. Csakhogy a szegénykeverékes, nagy légfelesleggel üzemelő motornak van egy nagy hátránya is. A levegőtöbblet miatt nagy mennyiségű nitrogénoxid keletkezik, amit a klasszikus katalizátorok már nem tudnak semlegesíteni. Igaz, erre a problémára is létezik megoldás, méghozzá a tárolókatalizátor: ez a nitrogénoxidokat elraktározza azokra az időkre, amikor van semlegesítésükre kapacitása, vagyis amikor a motor benzinben dúsabb keverékkel üzemel.

Szervofék

A fékezés erőszükségletét csökkentő technikai megoldás. Lásd: Fékrásegítő

Szervokormány (sebességfüggő)

A kormányzás erőszükségletét csökkentő technikai megoldás. Továbbfejlesztett változata a sebességfüggő szervokormány, amely a jármű pillanatnyi sebességétől függően szabályozza a rásegítő erő nagyságát: nagy sebességnél felkeményedik, ezáltal precíz kormányzást biztosít, parkolásnál pedig könnyűvé válik, a lehető legnagyobb segítséget nyújtva ezzel a sofőrnek. A széles körben elterjedt rásegítő berendezések hidraulikus működésűek: ez esetben a motor egy hidraulikus szivattyút hajt, azonban az üzemanyag-takarékosság jegyében egyre gyakrabban alkalmaznak elektrohidraulikus kormányszervót, amelynek szivattyúját nem közvetlenül a motor, hanem egy erre a célra rendszeresített villanymotor hajtja. A legkorszerűbb kormányszervók tisztán elektromos működésűek: a rásegítő erőt közvetlenül egy villanymotor szolgáltatja, melynek mértékét az elektronikus vezérlőegység határozza meg a kormányra ható erők függvényében.

Szuperretesz

Kábeles kapcsolat áll fent a zár és a belső-külső kilincsek között. Feltörési kísérlet esetén így a kábelek deformálódnak, de nem teszik lehetővé a zár feltörését, vagy kilinccsel való kinyitását. Nagyobb fokú passzív biztonságot garantál a gépkocsiba való behatolás esélyének csökkentésével.