KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
T -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Telematik rendszer

A telematik rendszer telekommunikációs és navigációs komponenseket tartalmaz. Segélykérő és szervizhívások gyors és adott esetekben automatikus továbbítását, valamint a közlekedési információforrások alapján kényelmesebb dinamikus célkövetést tesz lehetővé.

Tempomat
Lásd: Sebességszabályozó berendezés

Térvázas karosszéria

Az önhordó szerkezet különleges megvalósítása az úgynevezett space frame (térbeli váz) technika, amelyet általában különböző vastagságú acélrudakból, bizonyos modelleknél (Audi A2, A8) pedig alumínium profilokból készítenek. A térbeli váznak köszönhetően nagy a karosszéria hajlító- és csavarodási merevsége, ami pozitívan hat a biztonságra, a belső zajszintre, az útfekvésre, a precíz irányíthatóságra, sőt a kocsi élettartamára is. Mindezek mellett a térbeli váz és az ehhez rögzített vékony lemezek révén jóval kisebb a kocsiszekrény tömege, ami kedvezően befolyásolja a gyártási, sőt – a kisebb fogyasztás révén – az üzemeltetési költségeket is.

Tiptronic

Egy olyan automata váltó, amely egyesíti a dinamikus kapcsolóprogrammal (DSP) ellátott váltó minden előnyét és műszaki különlegességét. Az 5 fokozatú tiptronic automata váltó minden kapcsolási folyamatot a húzóerő megszakítása nélkül hajt végre. Ez mindenekelőtt vontatmánnyal történő haladás esetén előnyös. A tiptronic egy második kapcsolási síkban lehetővé teszi, hogy a vezető beavatkozzon az automata üzemmódba, például, hogy kanyargós hegyi úton alacsonyabb fokozatba kapcsoljon a motor fékező hatásának növeléséhez, vagy hangsúlyozottan sportos vezetési stílus esetén. Az 5 fokozatú tiptronic váltónak szélesebb áttételi sávszélessége van, ezáltal csökken a fogyasztás és a zajszint, ellenben növekszik a menetkomfort. Bizonyos modelleknél kiegészítő sportprogram is tartozik hozzá, amely a későbbre beállított kapcsolási pontok révén sportosabb vezetési stílust tesz lehetővé.

Töréstesztek

A fogyasztói szervezeteket, hatóságokat és autóklubokat tömörítő Euro-NCAP szervezet által végzett ütközési tesztek meghatározó jelentőségűek az autóipar számára. Az említett tesztek lényege, hogy a közpénzeken megvásárolt új autókat különböző módszerekkel összetörik, majd azonos metódus szerint kiértékelik az adott négykerekű védelmi képességeit. Minden autótípus négy halált hal: egy részátfedéses frontális, egy oldalütközés, egy deréktájt érkező acélpózna, és egy könnyű prédát jelentő gyalogos vár rájuk. A vizsgálatok célja kettős: egyrészt hiteles forrásból tájékoztatni a leendő vásárlókat az egyes modellek biztonságáról – és ezzel rákényszeríteni a gyártókat a folyamatos fejlesztésekre –, másrészt a könyörtelen pusztításból leszűrhető következtetésekkel gazdagítani az autóipar ismereteinek tárházát.

Túlkormányozottság

A túlkormányozottság azt az esetet jelenti, mikor a hátsó kerekek nagyobb ívet írnak le az elsőknél, vagy a kívánt kanyarodási ívnél. A hátsó abroncsok kicsúszása meghaladja az elsőkét, így az autó "kifarol". Ebben az esetben gázelvétellel, esetleg ellenkormányzással tudjuk visszahozni a járművet a kijelölt ívre, azonban kellő rutin hiányában megpördüléssel végződhet a hátsó kerekek tapadásvesztése.

Turbófeltöltő

A motor teljesítményének növelésére szolgáló műszaki megoldás. Akkor alkalmazzák, amikor valamely oknál fogva nem alkalmazhatnak nagyobb hengerűrtartalmú motort a teljesítmény növelésére. A turbófeltöltő a járműgyártásban leggyakrabban használt feltöltőtípus (a másik a Mercedes által kedvelt kompresszoros megoldás). Működési elve a következő: egy turbinakerék a kiáramló kipufogógáz energiáját felhasználva meghajt egy ugyanazon a tengelyen, de a bejövő levegő áramában elhelyezkedő kompresszor-lapátkereket. Sűríti a beszívott friss levegőt és benyomja a hengerekbe. Ezáltal a motorban több oxigén áll rendelkezésre az égéshez. Ezzel a módszerrel az azonos lökettérfogatú szívómotorokhoz képest növelhető a teljesítmény, a forgatónyomaték és a hatásfok is.
Korábban a teljesítménynövekedés jelentette a fő érvet a turbótöltő alkalmazása mellett, ma azonban elsősorban az energiatakarékosság és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás szól mellette, de szerepet kap a vonóerő növekedése is. Egyes dízelmotoroknál manapság olyan feltöltőket alkalmaznak, amelyekben a turbinák geometriája a motor terhelésével együtt változik, méghozzá a vezetőlapát átállításával. Ezek az úgynevezett variálható turbina-geometriájú feltöltők (VTG).

Tüzelőanyag-cella

A tüzelőanyagcella energiatároló eszköz (egyfajta akkumulátor), amely hidrogénből és a levegő oxigénjéből elektromos áramot állít elő, miközben melléktermékként mindössze tiszta víz képződik. A folyamat nem más, mint az árammal való vízbontás megfordítottja. A hidrogén helyett az üzemanyag lehet alkohol is, ekkor az áram mellett víz és szén-dioxid keletkezik. Az üzemanyagcellák jelenleg kísérleti fázisban vannak, de várhatóan néhány éven belül kereskedelmi forgalomban is megjelennek a mobil eszközök esetében. Előnye a hagyományos akkumulátorokkal szemben az, hogy azonos térfogatban kisebb súly mellett sokkal több energiát képes tárolni.

Az üzemanyagot – ha folyadékról van szó – először porlasztják (1), majd az üzemanyag-feldolgozó egységbe (proceszszor) vezetik, s ott több szakaszban (2, 3, 4) „elégetik”, oxidálják. Közben szén-dioxidból és hidrogénből álló gázelegy keletkezik. A keverék gázból a következő fokozatban (5) kimossák a szennyező gázokat, s a tiszta hidrogént bevezetik a tüzelőanyag-cellába (6). Ebben – oxigén jelenlétében – villamos áram keletkezik