KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
F -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


FAP
Lásd: Részecskeszűrő

Nagyításhoz kattintson a képre!

Fedélzeti számítógép

A vezetőt informáló elektronikus rendszer, amely a pillanatnyi és az átlagos üzemanyag-fogyasztásról, az átlagsebességről, a megtett távolságról és az utazás időtartamáról nyújt hasznos információkat. Egyes modelleknél a belső és külső hőmérsékleti értékeket is megjeleníti, sőt, amennyiben a külső hőmérsékleti érték fagypont alá csökken, az útburkolat jegesedésével járó csúszásveszélyre is figyelmeztet.

Fékasszisztens (BAS)

A megtörtént baleseteket elemző szakemberek arra a felismerésre jutottak, hogy vészhelyzetben a sofőrök döntő többsége nem megfelelő intenzitással nyomja fékpedált, ami a fékút indokolatlan megnövekedéséhez vezet. Ennek kiküszöbölésére (a világon elsőként) a Mercedes-Benz kifejlesztette a fékút lerövidítését szolgáló elektronikus rendszert, a Brake Assist-et. A berendezés működésének lényege, hogy a fékpedál késedelmes vagy gyenge lenyomása esetén a másodperc tört része alatt maximális fékrásegítést hoz létre, s ezáltal jelentősen lerövidíti a fékutat. A BAS elektronikája minden egyes fékpedál-elmozdulást elemez, s ha a korábbi adatokkal való összehasonlítás eredményeként arra a következtetésre jut, hogy a vezető a megszokottnál gyorsabban tapossa a fékpedált, akkor automatikusan működésbe lép, és maximális féknyomást küld a kerekek felé.   

Fékrásegítő

A sofőr lábával kifejtett erő nem mindig elegendő a fékek teljes hatékonysággal történő működtetésére. Ebben nyújt segítséget a közvetlenül a főfékhengerre épített fékrásegítő, kihasználva a motor szívórendszerében uralkodó vákumot, amely egy membránon keresztül segéderőként hat. Ez az eljárás könnyebben működő rendszert, egyszerűbb kezelhetőséget és magasabb szintű komfortot eredményez.

Független kerékfelfüggesztés

Manapság szinte csak a teherautóknál  és egyes terepjáróknál maradt meg a lovas kocsik idejében használt merevtengely. A mai modern személyautók többségénél mind a négy kerék külön tengelyhez kapcsolódik (a jármű jobb és baloldali kerekei között nincs merev kapcsolat) így azok mozgása egymástól független. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amennyiben például az autó jobb hátsó kereke egy kátyúba huppan, eközben a bal hátsó kerék nem emelkedik a levegőbe, ahogy ez egy merevtengelyes megoldás esetén történne, hiszen nincs közvetlen (merev) kapcsolat a kerekek között. A tárgyalt konstrukciónál a kerekeket úgynevezett lengőkarok vezetik meg, melyek lehetnek hossz- vagy keresztirányúak, illetve ferdék.