KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
M -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Mechanikus feltöltők

Mechanikus feltöltést – amikor a motor főtengelyéről levett teljesítményt hasznosító kompresszor látja el nagyobb nyomású levegővel a hengert – a múlt század elején alkalmaztak először, repülőgépmotorok teljesítménynövelésére. Személygépkocsiba a Mercedes-gyár szerelt elsőként ilyen berendezést, méghozzá 1922-ben. Az ilyen feltöltők általában térfogatkiszorításos elven működnek, (Roots-, Eaton-kompresszor), ez alól kivétel a Comprex-feltöltő, amely a kipufogógázok segítségével létrehozott lökéshullámokat hasznosítja.  Előnyük, hogy nyomatékuk közel 30%-kal nagyobb az azonos méretű szívómotorénál, ráadásul igen széles fordulatszám tartományban áll rendelkezésre, miközben az azonos lökettérfogatú szívómotorral összevetve legalább 20%-os fogyasztáscsökkenést regisztrálhatunk. Alkalmazásuk mégis ritka, mivel rendkívül költséges a gyártási technológiájuk.   

Memória funkció

Bizonyos modelleknél elektromosan állítható az ülés hosszanti helyzete, magassága, dőlése, a támla dőlése, valamint a külső tükör beállítása, sőt léteznek olyan luxusautók is, melyeknél a fejtámlamagasság, a biztonsági öv magassága és a kormánykerék pozíciója is elektromosan állítható. Ezen autóknál a memória minden egyedi beállítást képes megjegyezni három (esetenként négy személyre), s ezek a rögzített beállítások bármikor lehívhatók. A járműkulcshoz rendelt memóriatároló az ülés-, a tükör- és a kormánybeállításai már akkor aktiválódnak, ha az adott személy a távirányítóval kinyitja az autót.

McPherson-felfüggesztés

Kis- és középkategóriás személygépkocsik legelterjedtebb műszaki megoldása. E kerékfelfüggesztés esetén a kerékvezetést a kerék közepe alatt elhelyezett keresztirányú lengőkar (többnyire háromszög-lengőkar), egy rugóstag és egy nyomtávrúd biztosítja. A megoldás előnye a csekély rugózatlan tömeg, a nagy támasztóbázis, a kis erő és csekély helyszükséglet. A feltalálójáról elnevezett konstrukciót az évtizedek folyamán állandóan továbbfejlesztették, ma pedig a középkategóriáig terjedően a legelterjedtebb megoldást jelenti.

Motornyomaték-szabályozás (MSR)

Ha csúszós útfelületen hirtelen alacsonyabb fokozatba kapcsol a sofőr, könnyen előfordulhat, hogy az intenzív motorfék-hatás miatt a hajtott kerekek blokkolnak (megcsúsznak). Az intelligens MSR elektronika érzékeli ezt, és gázadással szünteti meg a hajtott kerekek blokkolását.

Multiplex rendszer

Az elektronikus rendszerek számának növekedése, valamint a közöttük létesített többszörös kapcsolat egy merőben új megoldás kidolgozását tette szükségessé. A legújabb mikroszámítógépek esetében az adatcsere már az úgynevezett adatbusz elv alapján történik. Ez nem más, mint a teljesítményhez kötött digitális adatátvitel, amikor a mikroszámítógép az összes csatlakozó egység jeleit fogadja. Az adatbusz vételi egysége dönti el, hogy az adott pillanatban melyik információra van szüksége. E rendszer hatalmas előnye, hogy elegendő egyetlen adatátviteli kábel a teljes információcsere lebonyolításához, ami nem csupán a gyártást és az esetleges javítást egyszerűsíti, hanem tetemes súly-, és helymegtakarítást is eredményez.